Waarom danseducatie belangrijk is ook in tijden van een crisis

Het is weer tijd voor een blog. Leuk dat jullie hem lezen. In deze gekke weken zitten ook dansdocenten thuis. Het sloeg wel even in als een bom dat ervan af nu geen danslessen & dansworkshops meer doorgaan, maar ik ben niet het type wat stil gaat zitten en gaat zitten mokken. Knop om en kijken naar de mogelijkheden. Op dansdocent.nu persoonlijk een van mijn favoriete websites las ik over het schrijven en ontwikkelen van je visie op danseducatie. Zeker nu, waarbij de verschuiving plaats vindt van offline naar het online lesgeven is dit extra interessant om je in te verdiepen.

Visie op danseducatie

Al op jonge leeftijd leg je de basis voor sociale vaardigheden, de ontwikkeling van je motoriek en de vorming van interesses. Kinderen leren sociaal zijn door het spelen met vriendjes en vriendinnetjes, motoriek ontwikkelen ze door op één of meer sporten te gaan en de emotionele ontwikkeling hangt vaak erg af van de omgeving van het kind. Toch ervaren kinderen bij sporten of op school daarbij vaak al jong dat presteren belangrijk is. Dit kan tot druk en stress leiden. En dat is precies wat we natuurlijk niet willen! De bijzondere waarde van dansen is het dat het de belangrijke voorwaarden voor de ontwikkeling van het kind combineert op een laagdrempelige en plezierige manier. De combinatie van bewegen en muziek zorgt dat verschillende delen van de hersenen samenwerken. Hierdoor heeft het meer positieve effecten dan andere vormen van sport.

Het geeft zelfvertrouwen, ontwikkelt de motoriek, verstevigt sociale banden, maakt mentaal weerbaarder en het leert je emoties op een positieve manier te uiten. Daarbij kan dans gebruikt worden om kinderen op een speelse manier kennis te laten maken met actuele onderwerpen als pesten of het klimaat. Het is duidelijk: dansen heeft een bijzonder positieve uitwerking op de ontwikkeling van het kind. En het fijne hieraan is, is dat dans deze trend gelukkig voort kan zetten ook nu we met zijn allen thuis zitten!

Op de hoogte blijven?